Wat betreft het budget voor transfers moet je rekenen dat we al een potje hadden en dat daar uit de transfers van Cerny en Zerrouki het nodige bij is gekomen. Het bedrag zou tussen de 12 en 14 miljoen zijn in z'n totaal volgens Jimmy/DH. Daar zal de transfer van Ugalde af zijn gegaan sowieso. Of die van Taha en Regeer daar ook vanaf moesten weet ik niet, verwacht het wel. Maar er zou nog wel wat in moeten zitten i.i.g.

Rik304 Of dat bedrag daadwerkelijk 12 tot 14 miljoen was vraag ik mij af. Halen we de 7 miljoen van Cerny en Zerrouki eraf dan zou er 5 tot 7 miljoen in hebben gezeten. Afgelopen seizoen zou er naar verluid ongeveer 2 miljoen zijn geweest waarmee bijvoorbeeld Vlap is gefinancierd. Afgelopen seizoen is 3 miljoen winst gedraaid en in totaal 7 miljoen meer omzet. Gezien onze financiële positie (weerstandsvermogen) en de wens om in de nabije toekomst diverse accommodaties op te knappen lijkt het mij dat ook op dat gebied reserveringen worden gedaan.

• Rik304 heeft hierop gereageerd.

Pol! Voor het Diekman komt er als het goed is weer een financiering van 15 miljoen o.i.d., het FBK is nog niet duidelijk. Er wordt gepushed om daar de gemeente groots uit te laten pakken maar hoe realistisch dat is. Het lijkt i.i.g. vooral met leningen gedekt te moeten worden.

Rik304 Maar de transfersom van Ugalde wordt in termijnen betaald. Hoe zie je dit dan terug, of wordt de hele transfersom meteen begroot?

Zeer interessant Rik, dank voor het delen en verduidelijken van de situatie. Voor mij zijn deze cijfers veelal vraagtekens, dus erg fijn dat je het relatief eenvoudig kunt uitleggen. Ook voor mijn beeld, misschien weet je het antwoord, zijn op dit moment die cijfers erg hoog in vergelijking met andere clubs, of is de schade al dusdanig ingehaald door Twente dat dit allemaal niet zo zwaar meer is? Bijvoorbeeld heeft een club als Utrecht of AZ ook veelal dit soort cijfers als schuld of staat Twente daar in nog wel wat achter op die clubs? Heb al wel veelal gelezen dat Twente er financieel zeer sterk voor staat en dat alle regeling heel sterk geregeld zijn door de club, maar ben wel benieuwd hoe de totale schuld van Twente tegen over de schuld van clubs staan die relatief sportief gelijkwaardig zijn, zoals een Az of Utrecht. Als dit erg veel rekenwerk of speurwerk kost, kan ik ook begrijpen dat je die vergelijking even laat voor wat het is hoor.

terugnaardetop Hebben ze me pas uitgelegd, maar dat gaat mij ook de pet te boven eerlijk gezegd.

Icethee Die van AZ:

Kopje langlopende schulden is 25 miljoen, wat redelijk vergelijkbaar is met ons. Ik heb geen flauw idee wat overlopende passiva zijn, misschien dat Pol! dat weet.

Deze is van Utrecht:

22 miljoen langlopend, wederom qua totaal redelijk vergelijkbaar. Hoe ze gestructureerd zijn weet ik van beide clubs niet. Wel kan ik in de jaarrekening van Utrecht zien dat ze een enorm verlies lijden voor transfers. Dat dekken ze dan met transfers en ik neem aan met bijdragen van v. Seumeren af.

• Pol! heeft hierop gereageerd.

Rik304 Volgens Google....Overlopende passiva zijn verplichtingen die gedurende het jaar zijn opgebouwd en pas volgend jaar worden betaald. Dit kunnen ook vooruit ontvangen bedragen zijn.

terugnaardetop Misschien leveranciers, schulden aan zaakwaarnemers, termijnen van transfersommen of dat soort dingen dan. Ik gok maar wat eigenlijk.

• Pol! heeft hierop gereageerd.

Rik304 Cijfers van Utrecht zien er niet heel florissant uit.

Pol! Utrecht supporters vertellen altijd dat van Seumeren 'al jaren niks meer voor schiet' maar als je kijkt naar de cijfers kan dat natuurlijk niet anders. Wel pijnlijk voor zo'n grote, centraal gelegen stad dat de plaatselijke FC toch best moeizaam overeind blijft. Of ja moeizaam, met niet erg florissante cijfers die gedekt moeten worden door een suikeroom(s). Geeft wel een mooi inkijkje in dat Twente het echt goed prima voor elkaar heeft dus, waarvoor wederom dank Rik.

5 maanden later

Andersen en Wieffer staan in de belangstelling van grotere clubs. Dacht dat de opleidingsvergoeding bij de eerste 2% was en bij de tweede 4%, maar ben niet helemaal zeker. Arnautovic zit op huurbasis bij Inter met een koopverplichting mits aan bepaalde voorwaarden(neem aan speeltijd) voldaan wordt. Ziyech zit bij Galatasaray in een soortgelijke situatie.

Denk dat er vooral bij de eerste 2 het nodige te halen is, mocht het tot transfers komen.

De langlopende schulden(zonder transferschulden), stonden voor ongeveer 29 miljoen op de balans bij de laatste jaarrekening. 12.4 achtergesteld, 7,2 en 9,2 en 0,6 langlopend in verschillende vormen.

Op het moment los je ongeveer 2 miljoen af op jaarbasis op die schuld via reguliere aflossingen.

Als de achtergestelde leningen niet geherfinancieerd worden verwacht ik dat daar ook nog een fors deel vanaf gaat vanuit de transfers van Cerny en Zerrouki. Al is me niet helemaal duidelijk hoe dat in elkaar steekt. Het meest logische lijkt me dat als je de termijnen binnen krijgt je een deel aflost i.p.v. het bij het overeenkomen van de transfer ineens over te moeten maken.

Bij de transfer van Zerrouki werd door een insider elders vermeld dat er 3 miljoen afgelost zou worden op de achtergestelde leningen. Bij de transfer van Cerny zal het eerder tussen 2-2,5 miljoen totaal liggen, waarvan een deel al betaald is aan de schuldeisers.

Dan zou je qua achtergestelde leningen na het betalen van alle termijnen nog op 8 miljoen o.i.d. moeten zitten. Dat is nog even nieuwe transfers daargelaten. Als er volgende zomer weer voor een soortgelijk bedrag verkocht wordt ga je snel richting 2 miljoen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik verwacht dat de achtergestelde lening omgezet wordt of anders vrij snel afgelost. Zeg 2/3 jaar. Nog sneller als je een paar echte klappers maakt op de transfermarkt. De gewone langlopende leningen stonden voor ca. 17 miljoen in de boeken. Dat wordt ook vlot minder met 2 miljoen aan aflossing per seizoen voor de komende jaren.

Meest gunstige zou denk ik zijn als je iemand vindt die zo gek is om het hele pakket om te zetten in 1 langlopende lening van 40/45 miljoen(incl. verbouw Diekman en Veste) tegen een redelijk rentepercentage. Dat zou je op de korte termijn een hoop meer liquide middelen geven voor het vervangen van spelers.

Wil proberen om overzichtelijk te schrijven hoe we m.i. onze situatie nog verder kunnen verbeteren.

A.) Reguliere inkomsten verhogen
                    1.) Recettes; ik denk dat hier niet zo heel veel rek meer in zit. Het stadion zit gewoon vol.
                    2.) TV-gelden; op basis van de huidige ranglijst schieten we zowel Heerenveen als Vitesse voorbij. Volgens wikipedia zou dat 1,7 miljoen aan extra inkomsten moeten betekenen. Vitesse gaan we alleen voorbij als ze degraderen, idem dito met Utrecht.
                    3.) Merchandising; staat voor heel weinig op de begroting, maar ik weet niet hoe dit geregeld is. Als we een totaalsom krijgen van Castore en zij houden vervolgens het volle pond van de verkoop dan pak je hier voorlopig weinig winst.
                    4.) Sponsoring; ik denk dat hier nog wat te halen valt, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel. V.d. Kraan wil de sponsoring wel anders in gaan richten.
                    5.) Uitbaten stadion; ik geloof dat we ook hier redelijk richting maximale capaciteit gaan, maar daar moet ik eens wat uitspraken over terugzoeken.

B.) Reguliere uitgaven verkleinen
                    1.) Aflossingen+rente; op het moment betalen we zo'n 2,5 miljoen per seizoen aan aflossingen+rente. Over 4 jaar zou dit zonder verdere mutaties teruggebracht moeten zijn naar rond het miljoen dankzij het compleet aflossen van de belastingschuld en het aan de gemeente te betalen garantiegeld voor de lening.
                    2.) Huisvestingskosten; vorig seizoen betaalden we 5 miljoen aan huisvestingskosten. Het staat bij mijn weten nergens precies waaraan dat is. Maar de interviews van v.d. Kraan etc. volgende denk ik dat veel hem in renovatie van het stadion zit. Als je daarin bij bent zou het weer moeten dalen lijkt me. Voorafgaand aan vorig seizoen betaalden we 2,5 miljoen.

C) Incidentele inkomsten
                    1.) Transfers; door de verkoop van Zerrouki en Cerny wordt naar mijn schatting de achtergestelde schuld uiteindelijk teruggebracht naar 8 miljoen. Als die schuld helemaal afgelost is, dan zijn de inkomende transfersommen weer vrij te besteden. Meer in een volgende post
                    2.) Transfers oud-spelers; verkoop van spelers als Reijnders, Wieffer, Andersen, Zerrouki, Ziyech, Arnautovic en Oosterwolde kan aardig in de papieren lopen. Stel Wieffer wordt voor 30 miljoen verkocht dan pakken we daar meer dan een miljoen van mee geloof ik.
                    3.) Europees voetbal; CL brengt sowieso zo'n 40 miljoen op, EL zit je snel aan 15, conf. league zit je snel aan 5-10 miljoen.

Wil in de volgende post wat verder ingaan op wat je met die incidentele inkomsten kunt doen.

Geld uit Europa en van (door)verkoop van spelers kun je op verschillende manieren weer uitgeven.

1.) Transfersommen.
                    2.) Uitbreiding/verbetering faciliteiten
                    3.) Versneld aflossen

Bij alle drie valt er nog wel winst te pakken.

1.) Als je meer geld hebt om uit te geven aan transfersommen hoef je misschien niet meer te huren of ga je het juist zoeken in een beter segment, PSV en Feyenoord werken bijv. beiden nog met huurlingen maar dat zijn behoorlijke talenten(Minteh, Bella-Kotchap). AZ legt zonder al te veel problemen van rond de 4/5 miljoen neer, daar zijn we nog niet.

Er zit wel een limiet aan wat je hier kunt doen en dat zit hem m.n. in je salarishuis. Een speler van 10 miljoen bied je geen contract van 3 ton aan doorgaans. Dus zelfs al zou Twente aankomende windows ineens voor waanzinnige bedragen verkopen is het zinnig om het niet alleen aan transfers weer uit te geven.

2.) Het Diekman-complex moet nodig in de steigers, schijnt zo'n 15 miljoen voor nodig te zijn. Ik weet niet wie wat bijdraagt. Het lijkt me wel dat mocht je bijv. Europees halen dit een van de eerste dingen is waar je aan denkt. Verder moet er een nieuwe veldbak in bij het stadion, stoeltjes moeten vervangen(oude hoofdtribune) of juist verwijderd worden om staanplaatsen te genereren(vak P). Het mooiste zou zijn als je de tribunes door kunt trekken naar het veld, maar dat schijnt een duur grapje te zijn waarbij het veld ook verlaagd moet worden.

Dan heb je nog het voltooien van de tweede ring. Ik las dat Twente dit wel wil maar dat het rond 2030 pas realistisch gaat worden. Haal je een hoop extra inkomsten binnen dan kan dit wellicht eerder. Hoeveel dit op jaarbasis oplevert is voor mij koffiedik kijken op het moment. Kan wel een gok doen, maar meer dan dat is het niet.

3.) Versneld aflossen heeft nut als je een hoop geld overhoudt, anders kun je het beter meteen in je begroting steken. Door het aflossen van de belastingschuld(4 miljoen), een andere schuld van 1.75 miljoen en de risicopremie van nu nog 6 ton maak je op jaarbasis zo'n 1,5 miljoen vrij. Het aflossen van de andere langlopende schulden heeft m.i. beperkt nut. Het bedrag om af te lossen is veel groter(11 miljoen +/-) en de ruimte die je er jaarlijks voor terugkrijgt kleiner(ca. 1 miljoen?).

De omzet van vorig seizoen was 39 miljoen. Volgens mij zat daar zo'n 2 miljoen van de Uefa bij voor het gebruik van het stadion voor de Nations League, dus dat valt dit seizoen weg.

Staat tegenover dat we nieuwe shirtsponsoren hebben die dat verschil hoop ik goedmaken. Ons sponsorbestand is in z'n algeheel gegroeid als het goed is.

We halen ook zo'n 6 ton extra aan tv-gelden binnen. Dus ik verwacht dat de omzet over de 40 miljoen gaat.

Als het goed is komt er ook een groter deel vrij voor personeelskosten omdat we wat extra afgelost hebben vorig seizoen.

Wat voor stappen we verder nog kunnen zetten staat in de voorgaande posts beschreven. Als iemand wat toe te voegen heeft hoor ik het graag, heb het gevoel dat ik nogal wat vergeten ben.

Rik304 Bedankt voor deze opsomming. Vervroegd aflossen heeft volgens mij ook geen zin omdat je dan waarschijnlijk ook tegen aflossingsboetes aanloopt. Zolang banken genoeg zekerheden hebben, hebben ze meestal geen belang bij vroegtijdige aflossingen. Zij hebben het geld namelijk ook weer ingekocht. Bankwereld zit heel anders in elkaar als mensen denken.

Thai Tukker Als je een koophuis hebt krijg je daar ook mee te maken. Maar de schulden die ik aanhaalde zijn bij de gemeente, de belastingdienst en een sponsor. De risicopremie, de belastingschuld en de schuld bij de sponsor kun je allemaal versneld aflossen.

De langlopende schulden weet ik niet, zou een boete op kunnen zitten. Zou ook kunnen zijn dat ze allang blij zijn dat ze het geld krijgen. Het zijn sowieso andere schulden dan normaal omdat de gemeente borg staat.

Wat betreft die langlopende schulden(ca. 11 miljoen) kun je misschien beter gewoon het huidige schema aanhouden en mocht je een hoop geld over hebben het dan in het stadion of trainingscomplex gooien. Is sowieso toekomstmuziek.