Deel 1 van de langlopende schulden. Deze los je gewoon jaar na jaar af en dat is prima. Aflossing is net geen 320.000 per seizoen. Het rentepercentage is dusdanig laag dat je deze lening eigenlijk gewoon wilt laten staan. Iets over de 130 duizend op dit moment. Bij elkaar dus ongeveer 450.000 aankomend boekjaar.
Financiële zaken (opbrengsten & kosten)
Vervolg langlopende schulden. Deze is voor mij ook ietwat verwarrend maar met wat rekenwerk kom ik er wel. Van Lening 1 in dit kopje is dus een deel achtergesteld, waarschijnlijk staat er minus het achtergestelde deel nog zo'n 4 miljoen van. Aflossing is iets meer dan 260.000 per boekjaar. Rente is 3,25% maar om je te vertellen wat dat per jaar is moet ik weten over welk bedrag er rente wordt betaald. Als dat over ca. 4 miljoen is moet je aan iets meer dan 120.000 duizend denken. 260.000+120.000+ = 380.000 op jaarbasis. Helemaal prima, niks aan doen.
Lening 2 gaat over de belastingschuld. 4,3 miljoen voor de loonbelasting. 600.000 voor de omzetbelasting. Af te lossen in 5 jaar tijd. Dus ongeveer een miljoen per seizoen. De rente schommelt steeds rond de 100.000 geloof ik. Als je nou echt een grote zak met geld over hebt zou je deze versneld af kunnen lossen. Anders laat je het gewoon gaan voor de komende pak em beet 4 jaar.
Lening 3 is een lening van 2 miljoen. Je lost daar 250.000 per seizoen op af. 3% rente betekent dat je er afgelopen seizoen zo'n 60.000 rente over betaald hebt. Kost het totaal je dus 310.000 over het afgelopen jaar. Zak met geld over kun je hem versneld aflossen, maar er zit weinig druk op.
Lening 4 is dus die andere achtergestelde lening, die wordt dus afbetaald uit transferinkomsten. Totaalsom was als ik het goed heb 1.475.000 bij het begin van het vorige boekjaar. Er is dus best kans dat hij volledig afgelost is nu, even de jaarrekening voor afwachten.
Dan heb je nog weer een vervolg langlopende schulden. Dat gaat over de risicopremie die we aan de gemeente moeten betalen voor het verkrijgen van de laatste lening. Stond dus aan het begin van dit boekjaar waarschijnlijk voor 1,3 miljoen in de boeken. 5 ton daarvan moet voor het einde van dit seizoen betaald zijn. De rest gaat in termijnen van 2 ton op het moment. Einde dit seizoen staat daar nog zo'n 4 ton van open, dat kun je ook in 1 klap aflossen maar het is verre van noodzaak.
Wat betreft het budget voor transfers moet je rekenen dat we al een potje hadden en dat daar uit de transfers van Cerny en Zerrouki het nodige bij is gekomen. Het bedrag zou tussen de 12 en 14 miljoen zijn in z'n totaal volgens Jimmy/DH. Daar zal de transfer van Ugalde af zijn gegaan sowieso. Of die van Taha en Regeer daar ook vanaf moesten weet ik niet, verwacht het wel. Maar er zou nog wel wat in moeten zitten i.i.g.
Rik304 Of dat bedrag daadwerkelijk 12 tot 14 miljoen was vraag ik mij af. Halen we de 7 miljoen van Cerny en Zerrouki eraf dan zou er 5 tot 7 miljoen in hebben gezeten. Afgelopen seizoen zou er naar verluid ongeveer 2 miljoen zijn geweest waarmee bijvoorbeeld Vlap is gefinancierd. Afgelopen seizoen is 3 miljoen winst gedraaid en in totaal 7 miljoen meer omzet. Gezien onze financiële positie (weerstandsvermogen) en de wens om in de nabije toekomst diverse accommodaties op te knappen lijkt het mij dat ook op dat gebied reserveringen worden gedaan.
Rik304 Maar de transfersom van Ugalde wordt in termijnen betaald. Hoe zie je dit dan terug, of wordt de hele transfersom meteen begroot?
Zeer interessant Rik, dank voor het delen en verduidelijken van de situatie. Voor mij zijn deze cijfers veelal vraagtekens, dus erg fijn dat je het relatief eenvoudig kunt uitleggen. Ook voor mijn beeld, misschien weet je het antwoord, zijn op dit moment die cijfers erg hoog in vergelijking met andere clubs, of is de schade al dusdanig ingehaald door Twente dat dit allemaal niet zo zwaar meer is? Bijvoorbeeld heeft een club als Utrecht of AZ ook veelal dit soort cijfers als schuld of staat Twente daar in nog wel wat achter op die clubs? Heb al wel veelal gelezen dat Twente er financieel zeer sterk voor staat en dat alle regeling heel sterk geregeld zijn door de club, maar ben wel benieuwd hoe de totale schuld van Twente tegen over de schuld van clubs staan die relatief sportief gelijkwaardig zijn, zoals een Az of Utrecht. Als dit erg veel rekenwerk of speurwerk kost, kan ik ook begrijpen dat je die vergelijking even laat voor wat het is hoor.
terugnaardetop Hebben ze me pas uitgelegd, maar dat gaat mij ook de pet te boven eerlijk gezegd.
Deze is van Utrecht:
22 miljoen langlopend, wederom qua totaal redelijk vergelijkbaar. Hoe ze gestructureerd zijn weet ik van beide clubs niet. Wel kan ik in de jaarrekening van Utrecht zien dat ze een enorm verlies lijden voor transfers. Dat dekken ze dan met transfers en ik neem aan met bijdragen van v. Seumeren af.
Rik304 Volgens Google....Overlopende passiva zijn verplichtingen die gedurende het jaar zijn opgebouwd en pas volgend jaar worden betaald. Dit kunnen ook vooruit ontvangen bedragen zijn.
terugnaardetop Misschien leveranciers, schulden aan zaakwaarnemers, termijnen van transfersommen of dat soort dingen dan. Ik gok maar wat eigenlijk.
Pol! Utrecht supporters vertellen altijd dat van Seumeren 'al jaren niks meer voor schiet' maar als je kijkt naar de cijfers kan dat natuurlijk niet anders. Wel pijnlijk voor zo'n grote, centraal gelegen stad dat de plaatselijke FC toch best moeizaam overeind blijft. Of ja moeizaam, met niet erg florissante cijfers die gedekt moeten worden door een suikeroom(s). Geeft wel een mooi inkijkje in dat Twente het echt goed prima voor elkaar heeft dus, waarvoor wederom dank Rik.
Andersen en Wieffer staan in de belangstelling van grotere clubs. Dacht dat de opleidingsvergoeding bij de eerste 2% was en bij de tweede 4%, maar ben niet helemaal zeker. Arnautovic zit op huurbasis bij Inter met een koopverplichting mits aan bepaalde voorwaarden(neem aan speeltijd) voldaan wordt. Ziyech zit bij Galatasaray in een soortgelijke situatie.
Denk dat er vooral bij de eerste 2 het nodige te halen is, mocht het tot transfers komen.