Geld uit Europa en van (door)verkoop van spelers kun je op verschillende manieren weer uitgeven.
1.) Transfersommen.
2.) Uitbreiding/verbetering faciliteiten
3.) Versneld aflossen
Bij alle drie valt er nog wel winst te pakken.
1.) Als je meer geld hebt om uit te geven aan transfersommen hoef je misschien niet meer te huren of ga je het juist zoeken in een beter segment, PSV en Feyenoord werken bijv. beiden nog met huurlingen maar dat zijn behoorlijke talenten(Minteh, Bella-Kotchap). AZ legt zonder al te veel problemen van rond de 4/5 miljoen neer, daar zijn we nog niet.
Er zit wel een limiet aan wat je hier kunt doen en dat zit hem m.n. in je salarishuis. Een speler van 10 miljoen bied je geen contract van 3 ton aan doorgaans. Dus zelfs al zou Twente aankomende windows ineens voor waanzinnige bedragen verkopen is het zinnig om het niet alleen aan transfers weer uit te geven.
2.) Het Diekman-complex moet nodig in de steigers, schijnt zo'n 15 miljoen voor nodig te zijn. Ik weet niet wie wat bijdraagt. Het lijkt me wel dat mocht je bijv. Europees halen dit een van de eerste dingen is waar je aan denkt. Verder moet er een nieuwe veldbak in bij het stadion, stoeltjes moeten vervangen(oude hoofdtribune) of juist verwijderd worden om staanplaatsen te genereren(vak P). Het mooiste zou zijn als je de tribunes door kunt trekken naar het veld, maar dat schijnt een duur grapje te zijn waarbij het veld ook verlaagd moet worden.
Dan heb je nog het voltooien van de tweede ring. Ik las dat Twente dit wel wil maar dat het rond 2030 pas realistisch gaat worden. Haal je een hoop extra inkomsten binnen dan kan dit wellicht eerder. Hoeveel dit op jaarbasis oplevert is voor mij koffiedik kijken op het moment. Kan wel een gok doen, maar meer dan dat is het niet.
3.) Versneld aflossen heeft nut als je een hoop geld overhoudt, anders kun je het beter meteen in je begroting steken. Door het aflossen van de belastingschuld(4 miljoen), een andere schuld van 1.75 miljoen en de risicopremie van nu nog 6 ton maak je op jaarbasis zo'n 1,5 miljoen vrij. Het aflossen van de andere langlopende schulden heeft m.i. beperkt nut. Het bedrag om af te lossen is veel groter(11 miljoen +/-) en de ruimte die je er jaarlijks voor terugkrijgt kleiner(ca. 1 miljoen?).