Icethee Als je weet hoe talent ontstaat kun je als regio zelf ook nog veel meer leveren. Daarvoor moet je weten wat spelers moeten kunnen als ze 18-36 zijn en hoe dat "ontstaat". Dan heb je het over fysieke vaardigheden, technische vaardigheden, spelinzicht, mentaliteit en handelingssnelheid. Allemaal dingen die te vormen zijn.
-Multisport is belangrijk, dat wil zeggen het is belangrijk dat kinderen verschillende bewegingsvormen beoefenen als ze jong zijn. Het blijkt dat je door sporten af te wisselen veel sneller vooruitgaat in bewegen dan wanneer je 1 sport kiest en je daarbij houdt.
Het beoefenen van verschillende sporten is ook belangrijk bij het ontwikkelen van spelinzicht. Tennis en voetbal zijn andere sporten maar het fundament is hetzelfde, de tegenstander uit positie en dan scoren. Door veel verschillende sporten te doen leer je het onderliggend fundament herkennen.
Ook voor blessurepreventie is het belangrijk om afwisselend te sporten. Voetbal is een vrij eentonige belasting van je spieren, door meer spieren aan te spreken en op te bouwen wordt de druk op de "voetbalspieren" minder waardoor je minder snel blessures oploopt.
-Het aantal uren dat kinderen sporten is belangrijk. Met 2 uur sporten per week kom je er simpelweg niet. 20 uur komt dichter in de buurt. Hoeft geen georganiseerde sport te zijn, zelfs beter van niet.
-Voor het ontwikkelen van spelinzicht is het belangrijk dat kinderen heel veel beslissingen nemen. Ouders en trainers weten of zien gewoon meer dan een 7-jarige of zelfs een 12-jarige sporter. Het wordt dan aanlokkelijk om als ouders en trainers de spelers te gaan sturen, maar dan leren ze dus niet om zelf te kijken en om zelf te beslissen. Ze leren alleen om uit te voeren. AZ heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat spelintelligente spelers een veel grotere kans hebben te slagen. Doe als ouder/trainer dus een stap terug en laat kinderen zelf de boel oplossen. Hoe meer ze zelf oplossen hoe beter.
-Dit sluit ook aan bij het ontwikkelen van mentale vaardigheden. Zelfregulatie, intrinsieke motivatie etc. zijn moeilijke woorden maar ze betekenen min of meer hetzelfde. Motivatie die van binnenuit komt. Om dat te ontwikkelen zijn, autonomie, binding en een gevoel van competentie belangrijk.
Autonomie betekent dat je het gevoel hebt dat je baas bent over je eigen handelen en je eigen ontwikkeling.
Binding heeft te maken met de verhoudingen tussen niet alleen trainer en spelers maar eigenlijk tussen iedereen die op een gegeven moment aanwezig is op een sportveld, als je er graag komt ben je gemotiveerder om er meer te doen.
Gevoel van competentie zou ik zelf graag vervangen met het in hoge mate hebben van een groeimindset. Dus het idee dat je dingen kunt leren als je er energie in stopt.
Wat kun je hier als ouder, trainer, club, BVO etc. aan doen? Ik zou voorstellen om de poorten van de club gewoon open te gooien gedurende de dag, verschillend materiaal(rackets, netten, goaltjes, voetballen etc.) voorhanden te hebben. Hoeft niet duur, mensen kunnen ook gewoon hun oude sportmateriaal richting club brengen of dat badmintonsetje dat eens in de 4 jaar op de camping wordt gebruikt etc. Zelfde voor ballen e.d., verschillende soorten ballen brengen variatie met zich mee wat weer goed is voor de ontwikkeling.
Maak kinderen daarbij zelf verantwoordelijk voor het sportpark en de spullen daarop. Dat doe je door ze zelf regels af te laten spreken, de eerste keer met wat lichte begeleiding van wat volwassenen maar de regels moeten van en voor de kinderen zijn. Anders worden ze niet nageleefd. Regels kunnen in een wekelijkse of maandelijkse bespreking worden bijgesteld door de kinderen. Wat je idealiter wilt is dat je kinderen van alle leeftijden vanaf ong. 4 jaar hebt lopen omdat dan leereffecten het grootst zijn en conflicten het minst. Bemoei je daarna gewoon niet of nauwelijks met het spel.
Mooi voorbeeld van hoe dit in de praktijk werkt is de Sudbury Valley School in Amerika:
Schoolbijeenkomst om regels bij te stellen, geld te verdelen etc. geleid door de kinderen:
https://www.youtube.com/watch?v=6h8YsPdXL7Q&list=PLrTnpIWMu7kMDyxmroo4XoXW1YBomNTvn&index=36
Bijeenkomst van het judiciare committee, waar kinderen zich kunnen melden met klachten, conflicten etc.
https://www.youtube.com/watch?v=ycuHYSQI4_U&list=PLrTnpIWMu7kMDyxmroo4XoXW1YBomNTvn&index=36&pp=gAQBiAQB
Algemeen filmpje over hoe hun systeem werkt:
https://www.youtube.com/watch?v=bIL5fADp27k&list=PLrTnpIWMu7kMDyxmroo4XoXW1YBomNTvn&index=38&t=10s&pp=gAQBiAQB
O.a. onderzoeker Peter Gray doet al heel lang onderzoek naar deze vorm van leren en schrijft er interessant over. Waarom dit bijv. school en sportuitval kan voorkomen, waarom kinderen sneller leren op deze manier(mix van leeftijden enorm belangrijk, waarom het leidt tot minder conflicten en hoe het kinderen leert verantwoordelijk te zijn zonder hun plezier weg te nemen. Het verdwijnen van plezier is de voornaamste reden waarom kinderen bijv. stoppen met sport.
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/freedom-learn
https://petergray.substack.com/p/9-why-adult-directed-sports-are-no
Bij AZ is het trouwens vrij normaal dat spelers zelf verantwoordelijk zijn voor bijv. spullen maar ook de te kiezen tactiek in de jeugd.