Fct89 Groei is een illusie. Draai de klok eens 20 jaar terug, kijk waar we toen stonden t.o.v. de Premier League of Serie A en vergelijk het met nu. Dat gat is heel veel groter geworden. In 2010 zelfs konden we nog redelijk op tegen Inter en Tottenham, die clubs sturen nu hun B-team en winnen dan nog met twee vingers in de neus. De afstand is op alle gebieden groter geworden en dat gat groeit verder. Nu sturen een aantal grote competities al 5 clubs naar de CL, straks doen ze het allemaal.
Kun je denken dat je dat met een transfer van 20 miljoen wel oplost, maar dat doe je niet. AZ heeft stapels geld binnengehaald en hun concurrentiepositie is verslechterd in de afgelopen jaren.
Dus je kunt wel doen alsof ik een realitycheck nodig heb, maar ik denk dat je er zelf een nodig hebt. Die toekomst die je voorspeld, daar zijn we al zeker 10 jaar. We kunnen als Twente voor 50 miljoen verkopen volgende zomer en dan nog dicht je het financiele gat met de top3 niet. PSV kan voor 500 miljoen verkopen en niks dichter bij Real, City, Bayern etc. komen.
Je kunt geen rek uit clubs halen als die er sowieso al niet in zat. AZ krijgt het stadion geregeld niet eens vol, Heerenveen, Vitesse, Utrecht ook niet. De sponsoren zitten niet op die clubs te wachten, rijke geldschieter her en der daargelaten. Is mooi, dan haal je de play-off finale.
We zijn zelf een van de weinige clubs waar er nog daadwerkelijk rek in zit, omdat we flink wat man op de wachtlijst hebben staan en de regio weer enigszins gemobiliseerd wordt. Vrij unieke situatie bij een club die niet uit een van de vijf grote landen komt. Europees aanhaken wordt hem voor ons echter ook niet.
Dus nee, ik denk niet dat de rechtszaak Diarra in dat opzicht veel gaat veranderen.