Uiteindelijk is het eerste er om mooi voetbal te laten zien en te presteren. Als er eigen jongens zijn die daar aan bij kunnen dragen, helemaal prima. Ik vind het hartstikke mooi dat Hilgers en Rots het zo goed doen, maar ik kan net zo goed genieten van een Kjolo, Ugalde of bijv. Cerny.
De logica achter die jongen moet die kans krijgen heb ik nooit begrepen. Die jongens trainen mee en ze kunnen het laten zien. Als Bruns beter is dan Hilgers speelt hij in de basis, dus die kans heeft hij gewoon. Als Besselink rondjes om Kjolo gaat dan speelt hij in de basis, die kans heeft hij gewoon.
Basisplaatsen krijg je niet cadeau, die dwing je af. Dat heeft Hilgers destijds in heel korte tijd gedaan toen hij mocht invallen voor Pleguezuelo, die vervolgens niet meer in het team kwam. Rots heeft z'n stekje verdiend door keihard te werken aan z'n zwakken punten.
Als ik jullie verhalen hier doorgaans lees is Mats Rots nog niet klaar voor een plek in het eerste, dan is het prima dat er met Kuipers een goedkope tussenpaus is terwijl Mats zich bij de beloften ontwikkelt. Over Ribbers lees ik heel veel twijfel of hij het gaat halen, dan is het niet gek dat je een speler haalt die zich al ruimschoots bewezen heeft in de Eredivisie. Als Ribbers uit z'n slof schiet bij de beloften en er 20 inramt en 15 assists geeft krijgt hij uiteindelijk zijn kans ook wel. Daar hoef je geen plek voor vrij te houden.
Spelers die wel meteen in staat zijn een bijdrage te leveren zitten gewoon bij de wedstrijdselectie straks. De lat komt alleen hoger te liggen. De meeste jongens uit de lichting Rots/Mesbahi spelen trouwens in de onder 18 van hun club tegen de sterkste talenten van Nederland. Zelfs voor de jeugdopleiding is het een voordeel om straks op het hoogste niveau te voetballen in de verschillende lichtingen, dat loopt nu vaak spaak omdat je zoveel spelers doorschuift. Wat ervaren spelers aantrekken die ervoor zorgen dat je eerste selectie sterker wordt en je jeugdopleiding ook lijkt me win-win.