Na het lichten van de opties dus gevraagd:
- linksback
- rechtsback
- 2 linksbuiten
- rechtsbuiten
- minimaal 1 spits (Als Ricky bijtekent blijft het 1, anders 2)
Eventueel vervangers voor:
Sadilek (contract tot 2025)
Hilgers (contract tot 2026)
Steijn (contract tot 2025, plus 1 jaar)
Spelers hier boven zijn de spelers waar ik de meeste (concrete) interesse voor verwacht, er kan altijd een verrassing bij komen of de verkoop/verhuur van een speler die te kort komt.
Als Steijn vertrekt verwacht ik dat Vlap blijft en terug naar 10 gaat, om de vele vertrekken op te vangen met een bekend gezicht. Mijn advies, en van vele anderen, is om Taha naar 10 te halen omdat hij daar het meest comfortabel oogt. In dat geval heb je niet perse een nieuwe 10 nodig, wel een nieuwe rechtsbuiten. Verwacht ook niet dat Twente meteen van Bergen gaat verkopen, ook al komt hij wel te kort. Vandaar 1 nieuwe rechtsbuiten. Wellicht verhuren, maar dat verwacht ik eigenlijk ook niet.
Bij vertrek van Hilgers, kun je discussiëren wat je gaat doen. Intern opvangen kan door middel van Bruns, met Mesbahi en van Hoorenbeeck daar achter. Persoonlijk vind ik dit met Europees voetbal er bij, te weinig. Daarom zou ik kijken of je Ryan Flamingo of Xavier Mbuyamba kan halen. Laatstgenoemde zal goedkoper zijn vermoed ik, gezien hij al een jaar geblesseerd is, Volendam degradeert en de centen heel hard nodig heeft. Zou een prima speler zijn voor Twente, zeker voor meer concurrentie en het opvangen van blessures en schorsingen.
Vertrek van Sadilek word ook interessant, komende zomer lijkt met het EK het meest ideale moment om hem te verkopen, maar hij is wel ontzettend belangrijk. Idealiter verlengt hij en kijk je van daaruit wat je gaat doen, maar dat verwacht ik niet. Met Kjolo, Eiting, Regeer en Besselink er achter moet er waarschijnlijk wel wat bij. Kitolano is een zeer goede, maar waarschijnlijk dure optie. Zou het zelf wel aandurven om daar 4/5 miljoen aan uit te geven, maar dat is voor Bruggink een lastige keuze. Eventueel een huurspeler zou ook kunnen, zodat de nu nog jonge Regeer en Besselink nog een jaar kunnen rijpen, en vanaf 2025 het stokje kunnen overnemen. Dan vervalt voor Regeer ook de clausule met Ajax, dus kan je hem volle bak gebruiken.
Word een drukke, dure zomer maar het is ook wel leuk om weer wat nieuwe gezichten te gaan zien. Ben benieuwd waar Bruggink & co mee aan gaan komen, dit is toch weer de drukste zomer sinds 2020. Voordeel is dat een groot deel van de overige selectie nog wel een contract heeft en je in je as weinig kwijt gaat raken, backs kun je vaak beter vervangen in een elftal en buitenspelers moest je sowieso nog halen vanwege afgelopen zomer. Verwacht ook nog wel weer 2 tot 3 huur spelers, wat prima is om je selectie op te vullen en van verdere kwaliteit te voor zien.