Volgens mij is de enigste die ze versneld aflossen met een deel van de transfer inkomsten die van de gemeente en ik heb zo geen idee waar die nou onder valt volgens mij onder lang nou.
Weet iemand dat en wat er dan nog open staat?

• Rik304 heeft hierop gereageerd.

1970 Achtergestelde leningen zijn dat. Die staan voor 13 miljoen en 1,5 miljoen o.i.d. op de balans. De rest mag je ook versneld aflossen maar heeft doorgaans niet heel veel nut.

Rik304 Sterker nog versneld aflossen van gewone leningen is erg duur net zoals bij versneld aflossen van hyphoteken.

Rik304 hoi Rik, als je per jaar naar de kortlopende schulden kijkt, dan lijken de kortlopende schulden eigenlijk geen probleem. En lijkt er geen groot verschil tov andere clubs. Waarom is het dan bij Twente zo'n groot probleem en bij laten we zeggen bij Heerenveen niet?

Individual Bastard Heerenveen heeft veel meer financiële problemen dan Twente. Die hebben elk jaar een enorm tekort op de begroting. Waar bij Twente in afgelopen jaren het probleem lag is dat de aflossingen en rente hoger waren in een tijd van minder inkomen. De huidige aflossingen+rente kunnen we prima dragen en is totaal geen probleem. Twente wil blijkbaar zelfs over naar een situatie waar ook de achtergestelde schuld gewoon afgelost wordt incl. rente. Dit om op korte termijn meer geld over te houden aan transfers.

• FCT11 heeft hierop gereageerd.

Rik304 Dit klinkt erg logisch en lijkt me ook niet verkeerd met het oog op de lange termijn. Ze presteren nu al behoorlijk met beperkte transferuitgaven en salarissen.

Rik304 dus die zal dan nu al met 5 mil afnemen naar een 8 mil.
          Als we dan nog een mooi seizoen draaien en weer een klapper kunnen maken zijn we daar van af en kan er meer geïnvesteerd worden in het team en accomodaties.
          Dat zijn mooie vooruitzichten

1970 Het is beter als ze het omgezet krijgen in reguliere leningen en je die 5 miljoen nu in spelers kunt steken. Dan betaal je over het miljoen meer aan aflossingen+rente per seizoen voor een hele periode maar kun je nu wel een sprongetje maken. Aangezien de begroting omhoogschiet zou dat erg gunstig zijn voor Twente. Maar ik weet echt niet hoe verschillende partijen daarin staan.

• 1970 heeft hierop gereageerd.
              niekh89 heeft de titel veranderd naar Financiële zaken (opbrengsten & kosten) .

Rik304
              Dat is zeker mooier en beter.
              Maar dat was de deal met de gemeente en als die er niet was geweest hadden we nu helemaal niets.
              Misschien als er nu die hele smak afgaat dat ze dan wel weer om tafel willen om de deal gunstiger te maken voor Twente om bv maar 20% naar de aflossing te doen.

• Pol! heeft hierop gereageerd.

1970 Dat zou mooi zijn, maar is niet erg realistisch. De gemeente heeft te maken met Europese mededingingsregels en heeft dus niet de bewegingsruimte die een andere financier heeft.

9 dagen later

PvdK heeft de jaarcijfers bekend gemaakt. De omzet bedroeg afgelopen seizoen 37M bij een oorspronkelijke begroting van 30M. Uiteindelijk is er 3M operationele winst (voor transfers). De begroting voor komend boekjaar stijgt naar 35M.

Tevens geeft PvdK aan dat de transfervergordingen van Cerny en Zerrouki 14 miljoen bedragen (voor bonussen) en dat ongeveer de helft hiervan beschikbaar is voor de TD.

Pol! als ik het goed begrijp, en kan zeker mis zitten, is het spelersbudget in principe 9 miljoen. Met de verkopen van Cerny en Zerrouki voor 14 miljoen, komt de helft (7) nog bij het spelersbudget. Dus heb je in principe een budget van 16 miljoen nu, of zit ik er nu naast? En als die andere 7 miljoen word gebruikt om de schulden sneller af te handelen, ben je denk ik ook wel goed op weg. Ben financieel niet bijster goed onderlegd dus als ik verkeerd zit lees ik het graag, maar die 7 miljoen zou je, in mijn logica, enkel gebruiken voor de kortlopende schulden zodat je meer ruimte hebt aan het einde van de streep. Langlopende schulden schijnen zo waterdicht te zijn vastgelegd, dat het geen meerwaarde heeft om die versneld af te lossen, al zou je dat altijd met kleine bedragen kunnen overwegen. Al met al is het wel ontzettend knap wat alle mensen gedaan hebben, zijn erg mooie cijfers.

• Pol! heeft hierop gereageerd.

Icethee 9 miljoen voor het salarisbudget blijft ongeveer staan (Je wil de komendeseizoenenniet in de problemen komen omdat je op basis van deze transferperiode de salarissen laat exploderen). De club heeft uit de verkopen van Zerrouki en Cerny ongeveer 7 miljoen te besteden aan transfers en tekengelden. Een groot deel daarvan is al uitgegeven (Regeer, Ugalde, Taha).
                    Kortlopende schulden versneld aflossen heeft geen zin. Dat zijn bijvoorbeeld betalingen aan leveranciers en verplichtingen in natura aan SCC-houders en sponsoren.
                    Over de langlopende schulden zijn afspraken afgedwongen door de gemeente mbt versneld aflossen in het geval van uitgaande transfers. Deze ±7M 50% passen hier gewoon binnen. Dit geld is dus al geoormerkt en wat dat betreft heeft FCT ook niet zoveel te kiezen wie er nu mee wordt afgelost.

Kan me nog herinneren dat er een financiele index van de knvb was, daar stonden we er goed op toch? Of herinner ik me dat nu verkeerd? Verder gewoon zo snel mogelijk gezond worden en las dat de horeca afgelopen seizoen 10 miljoen omzet had gedraaid, 4 miljoen meer dan het record hiervoor. We hebben dus letterlijk Ugalde bij elkaar gezopen.

Gertje In het Financial Rating System van de knvb hadden we 36 van de 40 te behalen punten (minimum vereist:12). Goed voor de 4e plek van alle BVO's.

Die 10 miljoen is omzet en nog geen winst.

Pol! helder, dank voor de duidelijk uitleg Pol. Volg de financiën bij Twente wel met interesse uiteraard, maar begrijp er in alle eerlijkheid niet altijd iets van wanneer je bepaalde keuzes maakt en wanneer niet. Door deze uitleg klinkt het voor mij als leek iets duidelijker. Kunnen we in ieder geval wel veilig concluderen dat Twente ontzettend goed bezig is en dat het ontzettend leeft binnen de club, heel mooi.

Pol! Ik denk dat Icethee met kortlopende schulden de schulden die 1-5 jaar lopen bedoelt. De belastingschuld bijvoorbeeld. Ik zal eens kijken of e.e.a. te verduidelijk is aan de hand van de jaarrekening van het seizoen 21/22.