5-3-2 is, zeker ook hoe je uit legt, een interessante opstelling. Met al het defensieve talent dat er aan zit te komen, zou het op den duur wel een experiment waard zijn. Zelf denk ik eerder aan een klassieke 4-4-2, of een 4-2-3-1 met een overlappende 10. Alles uiteraard onder voorbehoud, maar door dat de insiders dit maal wel op 1 lijn lijken te zitten zou het realistisch kunnen zijn dat zowel Boadu als Weghorst hier gaan spelen.
Boadu vind ik de meest ideale man om te zwerven rond de vaste spits, wat meestal Weghorst zal zijn maar ook vaak genoeg Ricky. Boadu dus als die overlappende 10, die veelal over de spits heen komt, de diepte zoekt en ook geregeld uitwijkt naar de flanken. Dit geeft de as, Kjolo en Eiting waarschijnlijk, voldoende opties om te kaatsen, in de diepte te spelen of hoge ballen te hanteren. Geeft je ook extra aanvallende stootkracht, aangezien Boadu, Weghorst en Ricky allen bewezen doelpuntenmakers zijn en zij anderen (vooral Eiting en Rots) extra in hun kracht laten komen, vanwege hun pass kwaliteiten.
Daan Rots en Ltaief zijn, beide op hun eigen manier, interessante buitenspelers in zo'n systeem. Ltaief is een snelle, explosieve linksbuiten die veelal de actie zoekt. Rots is een dribbelaar die graag passt, de korte combinatie zoekt en voorgeeft. Wat ze allebei gemeen hebben, is hun werklust en oog voor defensieve taken. Dit geeft de backs, Kuipers op links en een aankoop op rechts, ook voldoende ruimte om op te komen. Zo heb je ook aan beide kanten een linkspoot en rechtspoot, wat voor verrassingen en creativiteit zorgt.
Daarbij is het dan extra interessant om Sadilek, Steijn en Vlap te verkopen, omdat zij minder tot hun recht in alle 3 de systemen. Levert je ook een aardig zakcentje op, wat je grotendeels al besteed aan Boadu en Weghorst uiteraard. Vlap scheelt je veel salaris, maar zou als klassieke 10 in een 4-2-3-1 nog kunnen. Zou wel een (te) dure reserve zijn, en heeft ook mijn voorkeur om te verkopen.